Sparetips

Dåp: planlegging, budsjett og tips

Jeg har fått flere spørsmål om dåpsbudsjett. En venninne sa veldig fint, «dåp er nesten som bryllup, bare enklere».

Budsjett er avhengig av hva man ønsker. Dåpselskap for de nærmeste eller stor fest med flere slektninger og venner vi gi forskjellige summer (så lenge det er ikke Maaemo i det første tilfelle ;).

Jeg visste at vi ønsket oss et større selskap hvor vi kunne samle familie og venner, derfor startet jeg med sparing til dåpen mens jeg var gravid.

Dette er et tips: når man får baby, blir hjernen opptatt av andre ting enn penger til fest. Når Anna Sofia ble født hadde jeg allerede spart budsjettert beløp på en egen sparekonto.

Nesten rett etter fødsel begynte vi å planlegge dåpen. I vår tilfelle var det litt vanskelig siden dåpen skulle skje 25. november julebordsesongen var igang. Tips igjen: tenk på tidspunkt for dåpen, matcher den med konfirmasjon/julebord/osv. kan det bli problematisk å få lokale.

Selve planlegging var i utgangspunktet ikke så avansert, men vi fikk en utfordring med avlyst lokale etter at invitasjoner ble printet (heldigvis ikke sendt ut til gjester). Med litt flaks ordnet vi lokale som vi ble mer fornøyd med, på grunn av beliggenhet og mulighet til å pynte dagen før.

Først satte vi opp gjesteliste, ut fra den kan man planlegge budsjett (mat, kake og drikke er de største kostnadene).

Her kommer en liste over kostnader, det som ble planlagt og faktiske utgifter  (opprinnelig for ca 80 personer):

Lokalet ble noe dyrere på grunn av at vi leide dagen før for å pynte. Jeg synes det er ikke så dyrt for lokale til 60 personer i Oslo.

Vi ble veldig fornøyd med catering, de var presise og leverte mat av god kvalitet (og mye mat!). Jeg har undersøkt diverse catering selskap og vi valgte ut fra meny samt vår erfaring som gjest og hva de serverte. Det var smart å sjekke og bestille mat tidlig, først fikk jeg 10 % rabatt som «månedens rabatt», deretter sjekket jeg priser og i november gikk de opp 8 %. Dvs. vi sparte 18 % fra november sine priser ved å bestille mat i august (estimat, ikke nøyaktig antall porsjoner). Flere gjester kunne ikke komme, derfor vi bestilte mat til de som takket ja. Dette forklarer lavere forbruk. I tillegg var det en del mat igjen, som ligger i fryseren nå (mammaen min kan ordne flere retter av det).

På grunn av mindre antall gjester enn planlagt ble det også kjøpt mindre drikke (ble en del igjen til oss) og to kaker i stedet for tre. Vi var heldige her, Meny hadde 20 % rabatt på kaker i november, så det passet oss fint.  Både familiemedlemmer og venner lagde kaker ved siden, så det var en skikkelig fest for magen! Tips: spør familie/venner om å lage kaker til dåpen.

Pynt kostet litt mer, primært på grunn av blomster. Jeg har bestilt blomster på Mester grønn for å lage buketter selv. Dagen før blomstene skulle bli hentet tok vi en tur til butikken for å se hva de har ordnet til oss (tips!). To blomster-busker var ødelagt/brukket, derfor måtte jeg bytte mot andre som ikke inngikk i tilbud «3 for 2». Allikevel jeg synes ikke det var for mye med tanke på at vi pyntet lokale og bord til 50 personer. Vi brukte engangsserviser for å unngå alt vask, og det ble noe igjen, samt servietter og engangsduk. Hvis vi skal regne alt det, så ble kostnaden på pynten litt rimeligere enn på kvitteringen.

Jeg kunne sikkert skrive om dåpskjole som kostnadspost, men i vårt tilfelle ble det som en gave fra bestemor (skal gå videre i arv i vår familie).

Tips: ta bilder av baby i dåpskjole noen dager før dåpen, på selve dåpsdagen blir det en del stress og man vet ikke om det blir tatt bilder av selv babyen (så lenge det er ikke bestilt profesjonell fotograf).

Et tips til: planlegg dåpsdagen i rekkefølge i forhold til hva som skjer , men ikke sett tidsramme (unntatt selv dåpen i kirke og mat-servering). Baby kan sove, kan trenge tid til å slappe av, spise, tisse, bæsje, skifte ikke stress, bare følg med.

Vi koste oss masse, Anna Sofia var kjempeflink og vi håper at alle ha det bra.

 

#dåp #barn #barnedåp #dåpsbudsjett #budsjett #dåpsplanlegging #dåpsselskap #kostnader #fest #familie #familieøkonomi #økonomi #sparing #tips #sparetips

7 103 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *